circle

16

بهمن

blog-img

راهکارهای جلوگیری از جویدن ناخن

راهکارهایی برای جلوگیری از جویدن ناخن :

برطرف کردن اضطراب : زمانیکه کودکان کاری انجام میدهند که ما را نگران میکند پاسخ اولیه ما تلاش برای متوقف کردن آن کار بعوان هدف طولانی مدت است. اما قبل از اینکه اینکار را انجام دهیم مهم است که با دلایل اصلی این رفتار کنار آمده و به این مسئله فکر کنید که آیا استرسی در زندگی کودک شما وجود دارد که باید آن را برطرف کنید یا خیر !

اگر شما ایده ای درباره مسایلی نظیر نقل مکان اخیر، جدایی والدین، رفتن به مدرسه جدید یا پیش رو داشتن اجرای موسیقی که باعث نگرانی کودکتان میشود دارید ، تلاش کنید که به وی کمک کنید تا درباره نگرانی اش با شما صحبت کند.البته برای اکثر کودکان گفتن خیلی راحتتر از انجام دادن است و بیان یک دلیل بی اهمیت برای جویدن ناخن ( میدانم داری با این کار ناخن ها تو تیز میکنی ! ) میتواند کودک را تشویق کند که با شما درباره مواردی که واقعاً وی را آزار میدهد صحبت کند.

غر نزنید و تنبیه نکنید : تا زمانیکه فرزند شما تمایلی برای ترک کردن جویدن ناخن نداشته باشد شما نمیتوانید کاری کنید . جویدن ناخن نیز مانند سایر عادات عصبی نظیر مکسدن شست، پیچاندن مو ناخودآگاه است.

اگر کودک شما بصورت ناخواسته این کار را انجام میدهد نق زدن و تنبیه کردن او یک استراتژی بی فایده است. حتی برای بزرگسالان هم ترک کردن اینگونه عادات تا حدی سخت است.

اگر این عادات برای شما آزار دهنده است میتوانید محدودیت درنظر بگیرید بطور مثال : "جویدن ناخن سر میز شام ممنوع " که قانون قابل قبولی است.

مهمترین چیز دور کردن آزاردهنده های اساسی ( از یک مورد کوچک تا موارد بزرگ احساسی ) است. پس مواردی که باعث آزار کودک میشوند دور کنید و به وی کمک کنید ناراحتی خود را فروکش کند.

بطور کلی تا زمانیکه کودکتان به خودش آسیبی نرساند و زیاد استرس نداشته باشد بهترین گزینه شما تمیز نگه داشتن ناخنها و یادآوری کردن برای شستن دستها است و باید تلاش کنید که حواس کودک را به کار دیگری پرت کنید اگر کودک را برای ترک کردن این کار تحت فشار قرار دهید به استرس او اضافه میشود و این رفتار در وی تشدید میشود.

علاوه بر این، هر گونه مداخله از جانب شما مانند زدن لاکهایی به ناخن کودک که مزه ناخوشایند دارند از نظر وی تنبیه به حساب می آید خواه منظور شما تنبیه باشد یا خیر. هر چه کمتر برای ترک دادن این عادت تلاش کنید بیشتر احتمال توقف این عادت ( در زمانیکه آمادگی داشته باشد ) از طرف کودکتان وجود دارد و برای کمک گرفتن از شما، در این راه بیشتر احساس راحتی میکند.

زمانیکه میخواهد این عادت را ترک کند به وی کمک کنید : اگر دوستان فرزندتان او را مسخره میکنند ممکن است برای ترک کردن آماده باشد و به کمک شما نیاز خواهد داشت.

در ابتدا، درباره دست انداختن اطرافیان صحبت کنید و از او بخواهید به شما بگوید حین این کار از جانب دیگران چه احساسی در او ایجاد میشود. به او اطمینان دهید که ظاهر ناخنهایش خیلی اهمیتی ندارد و شما دوستش دارید سپس به سراغ راه حل های احتمالی بروید.

درباره ترک کردن عادات صحبت کنید :  در ابتدا با کودک درباره  اینکه عادت عصبی چیست  و چگونگی ترک کردن آن بحث کنید. سپس درباره نحوه  ترک کردن این عادت تصمیم بگیرید. آیا فرزند شما میخواهد که هنگام انجام این عادت به او یادآوری کنید یا این کار باعث آزرده شدن وی میشود؟ کودکان در سن بالاتر ا ترجیح میدهند خانواده شان به آنها کمتر تذکر بدهند.

 

به کودک کمک کنید تا نسبت به این عادت آگاه شود :  کودک را تشویق کنید تا از زمان و مکان جویدن آگاهی بیشتری پیدا کند. زمانی که فراموش میکند و این عادت را تکرار میکند به آرامی به او یادآوری کنید و از کلمات رمز گونه با نوازش بازو یا دست وی برای گوشزد کردن استفاده کنید.

برای اکثر کودکان یادآوری های فیزیکی موثر است بدلیل اینکه توجه آنها را به انجام ندادن این عادت جلب میکند. این روش راهی مفید است تا زمانیکه از نظر کودک شما حالت تنبه و مجازات نداشته باشد.

راه دیگری که میتواند مفید باشد، استفاده از چسب دور ناخنها یا زدن چند لایه لاک روی ناخنهای کودک است تا به این روشها بیشتر درگیر ترک این عادت شود. اگر فرزندتان تمایل به استفاده از لاک تلخ دارد قبل از استفاده، لیبل لاک را چک کنید بدلیل اینکه برخی از لاکها حاوی موادی هستند که اگر دست با چشم کودک تماس پیدا کند باعث سوزش چشم او میشود .

پیشنهاد کردن یک جایگزین :  گزینه یا گزینه هایی بعنوان جایگزین برای این عادت در نظر بگیرید . علاوه بر این در زمانهایی که کودک عصبانی میشود و از نظر او جویدن ناخن ضروری است، تکنیکهایی برای ایجاد آرامش کودک نظیر تنفس عمیق را انجام دهید.  سعی کنید کودک را برای بازی و دویدن از خانه بیرون ببرید و از خارج شدن تنش وی اطمینان حاصل کنید .در برخی دیگر از کودکان انجام کارهایی مانند یادگیری و نواختن موسیقی یا سایر هنرها میتواند آرامش بخش باشد و به ترک جویدن ناخن کمک کند.

تلاش و باز هم تلاش کنید : به فرزندتان توضیح دهید که راههای موثر در ترک این عادت در افراد مختلف متفاوت است و در صورتیکه اولین راه حل برای وی موثر نبود به امتحان کردن راه های دیگر تشویقش کنید. بطور کلی، زمانیکه کودکتان بزرگتر میشود مسئولیت بیشتری در برابر تلاش برای ترک جویدن ناخن دارد.

در آخر به خودتان یادآوری کنید که ترک این عادت ها سخت است و اینکه شما و کودکتان برای برطرف کردن عادت تلاش میکنید. در صورت لزوم کمی استراحت کنید و فرزندتان را مطمئن سازید که هر چند وی در ترک عادت موفق باشد به او توجه میکنید بتدریج، صبر و تلاش شما نتیجه خواهد داد.

 

عضویت در خبرنامه