circle

21

آبان

blog-img

بازی درمانی در کودکان سرطانی

بازی درمانی در بیماران سرطانی

بطور طبیعی کودکان توسط بازی کردن ارتباط برقرار میکنند . بازی درمانی نوعی مشاوره است که به کودکان اجازه میدهد بوسیله ی بازی کردن با اسباب بازیها با احساساتشان ارتباط برقرار کنند و درمانگرهای آموزش دیده میتوانند  کودکان را از طریق راههای بازی کردن آنها درک کنند .

بازی درمانی در کودکانی که مهارتهای شناختی در آنها قبل ازمهارتهای کلامی پرورش یافته فضای مناسبی است که احساساتشان را بیان کنند و زمانیکه درمانگرها به زبان بازی کودکان توجه کنند ، کودکان میتوانند بواسطه ی احساسات سخت و ترسهایشان کارخودشان را انجام دهند . در این روش کودکان ، بازی درمانی باعث کاهش استرس در کودکان شده  و کودکان بر احساساتشان کنترل بیشتری پیدا میکنند .

برای کودکان بازی درمانی نوعی بازی است و همچنین جستجوی دنیای درونی آنها که بدون بازی درمانی و شبیه سازی ، میتواند مشکل باشد . بازی درمانی بر خلاف احساس نا امیدی ای که کودکان برای بیان و جستجو در زبانی که در شرایط کنونی آنها برای آنها قابل فهم نیست  دارند ، فرصتی برای جستجو دردنیای کودکان به زبانی که برای آنها قابل فهم و درک است ( بازی ) را فراهم میسازد .

درمانگرهای آموزش دیده کودکان را جهت تشخیص روحیات و سلامت روحی و اینکه با چه چیزی و چگونه بازی میکنند نظاره میکنند. درزمانیکه یکی از اعضای خانواده با کودک در حال بازی است ، درمانگر آموزش دیده به کودک اجازه میدهد ، هر آنچه که میخواهد بیان کند را بازی کند . 

این فضای امن به کودکان اجازه میدهد :

  • شرایط واقعی زندگی را جستجو کنند
  • احساساتشان را به روشی که برایشان آسان است بیان کنند
  • نیازهایشان را بیان کنند
  • با ناسازگاریهای درونی سازش کنند

بازی درمانی و سرطان در دوران کودکی :

 به غیر از درمان های پزشکی، یکی دیگر از جنبه های مهم درفرآیند بهبود برای کودکان مبتلا به سرطان، این است که با احساس بچگی کردن به درمان آنها کمک میکند .در تحقیقات نشان داده شده است که کودکان ، برای درمان و بهبود کامل ، به جای اینکه تنها به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشند، به  توانایی "بازی کردن" نیازدارند و در حالی که تحت درمان های فیزیکی قرار می گیرند این روش یک راه برای کمک به آنها از نظر روانشناختی و احساسی است،.

تحقیقات انجام شده در اواخر دهه ی 1970 نشان داده  که 59% از بازماندگان سرطان دوران کودکی با میانگین سن 5 سال ، بمدت 7 ماه دچار اختلال روانشناحتی شدند .

 

مناطقی که بیشترین مشکلات را نشان میدادند عبارتند از:

 

مشکلات داخلی :

حس از دست دادن کنترل

درماندگی

افسردگی

اضطراب

ناامیدی

 

مشکلات خارجی :

عصبانیت

عدم انطباق

عدم پشتیبانی

 

سایر مشکلات معمول :

عزت نفس ضعیف

تصویر ضعیف از خودشان

تغییر دادن حس هویت به سمت بسیار منفی

کاهش دادن صلاحیت های اجتماعی

 

بازی درمانی میتواند به کودکان در بیان آسیب­هایشان ، احساسات منفی و ادغام تجاربشان به روش سالم کمک کند . این روش میتواند به کودکان توانایی رد کردن بحران سرطان دوران کودکی را بدهد و به کودکان کمک می کند تا از نظر روان شناختی و فیزیکی با سرطان روبرو شوند و انعطاف پذیر باشند 

 

 

عضویت در خبرنامه