circle

8

اردیبهشت

blog-img

سئوالات رایج درباره کرونا در کودکان

سئوالات متداول درباره ی کووید 19 (  COVID-19  ) :

خطر بیمار شدن کودکان با کووید 19 چیست؟

بر اساس شواهد موجود، خطر ابتلا به کووید 19 در کودکان کمتر از بزرگسالان است. اگر چه بسیاری از کودکان و نوزادان به بیماری کووید 19 مبتلا شده اند، این ویروس تا کنون در میان بزرگسالان بیشتر شناخته شده است.

چگونه میتوانیم فرزندان خود را از عفونت کووید 19 محافظت کنیم؟

  • شما میتوانید با آموزش مواردی که دیگران برای سلامت خود انجام میدهند، فرزند خود را برای متوقف ساختن شیوع کووید 19 تشویق کنید.
  • از ارتباط نزدیک با افرادی که در خطر ابتلا به ویروس هستند جلوگیری کنید.
  • اگر به این بیماری مبتلا هستید در خانه بمانید مگر در شرایطی که به مراقبتهای پزشکی نیاز دارید.
  • در صورت عطسه یا سرفه، بینی و دهان خود را با دستمال بپوشانید و پس از آن دستمال را دور اندازید.
  •  دستان خود را حداقل بمدت 20 ثانیه با آب و صابون شستشو دهید خصوصا بعد از فین کردن، عطسه و سرفه ، رفتن به حمام و قبل از خوردن یا آماده کردن غذا.
  • اگر به آب و صابون دسترسی ندارید، از ضدعفونی کننده های دست الکل دار (60% ) استفاده کنید. در صورت آلودگی قابل ملاحظه، همیشه دستانتان را با آب و صابون شستشو دهید.
  • سطوح و وسایلی نظیر میزها، کانتر آشپزخانه، سوئیچ ها ، دستگیره درها و کابیتها را که اغلب لمس میکند پاک و ضد عفونی کنید.
  • شستشوی وسایلی از جمله، اسباب بازیهای قابل شستشو طبق دستورالعمل شرکت سازنده. درصورت امکان وسایل را با گرمترین تنظیمات آب شستشو دهید و کاملا خشک کنید. لباسهای فرد بیمار را میتوان با لباس دیگر افراد  شستشو داد.

آیا علائم کووید 19 در کودکان و بزرگسالان متفاوت است؟

 

خیر. علائم این بیماری در کودکان و بزرگسالان مشابه است اگر چه، کودکان مبتلا به کووید 19 علائم خفیف تری دارند. علائم گزارش شده در کودکان شامل علائم سرماخوردگی نظیر تب، آبریزش بینی و سرفه است. همچنین در برخی موارد حالت تهوع و اسهال گزارش شده است اما تاکنون مشخص نشده که آیا در برخی کودکان با شرایط پزشکی و نیازهای درمانی خاص خطر ابتلا به این بیماری بیشتر است یا خیر! اطلاعات زیادی برای دانستن چگونگی تاثیر این بیماری بر روی کودکان وجود دارد.

استفاده از ماسک برای کودکان الزامی است ؟

طبق توصیه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری،  هر فرد بالای 2 سال در زمانیکه در جامعه است از ماسکی که بینی و دهان را میپوشاند استفاده کنند. قابل ذکر است که برای کودکان زیر 2 سال و نوزادان بدلیل خطر خفگی از ماسک استفاده نشود. کودکان کمتر از 2 سال و همچنین افرادی که در تنفس مشکل دارند یا از برداشتن ماسک از روی صورت ناتوان هستند جزو موارد استثنا برای استفاده از ماسک هستند. استفاده از ماسک و پوشاندن بینی و دهان از معیارهای بهداشت عمومی است که مردم علاوه بر رعایت فاصله اجتماعی، شستن مکرر دستها و سایر اقدامات جلوگیری کننده،  باعث کاهش شیوع کووید 19 میشود. استفاده از ماسک تنها جهت حفظ فرد دارای ماسک نیست بلکه میتواند راهی برای محافظت دیگران تلقی گردد و این امر زمانی دارای اهمیت است که فرد دارای ماسک بدون علائم بیماری ، آلوده باشد. استفاده از ماسکهای پزشکی و ماسکهای تنفسی N95   جزو توصیه های مرکز کنترل برای پزشکان و کادر درمان هستند.

چگونه فرزندان را در صورت شیوع کووید 19، مجهز کنیم ؟

شیوع بیماری میتواند برای کودکان و بزرگسالان استرس ایجاد کند. سعی کنید با کودکان درباره شیوع صحبت کنید و سعی کنید آرامش باشید و به آنها اطمینان دهید که در امنیت هستند. در صورت لزوم به آنها توضیح دهید که بیماری کووید 19 خفیف است. کودکان نسبت به بزرگسالان، واکنش متفاوتی به استرس دارند.

خانواده ها برای محافظت از کودکان در مدت شیوع بیماری چه اقداماتی باید انجام دهند؟

این ویروس جدید است و ما محققان هنوز در حال مطالعه هستند اما به نظر میرسد این بیماری در کودکان به ندرت دیده شده است. علی رغم اینکه کودکان به این ویروس مبتلا میشوند، این بیماری به صورت جدی اغلب در بزرگسالان و افراد مسن دیده شده. اگر کودک شما به کووید 19 مبتلا شد به مراکز مراقبت از کودک یا مدرسه اطلاع دهید. با معلمان کودکتان درباره تکالیف و فعالیتهایی که میتواند در خانه انجام دهد صحبت کنید تا به کارهای مدرسه ی خود ادامه دهد.

کودکان و نوجوانان را به منظورکمک به کاهش سرعت انتشار کووید 19، از تجمع در اماکن عمومی در زمان تعطیلی ی مدرسه منصرف کنید.

 

تعطیلی مدارس و کودکان

در زمانی تعطیلی مدارس میتوان گوئکان را با دوستانشان به گردش برد ؟

نکته اصلی در کاهش انتشار کووید 19، رعایت کردن فاصله اجتماعی است. در زمان تعطیلی مدارس، کودکان نباید با سایر کودکان بازیهای حضوری انجام دهند. اگر کودکان خارج از منزل بازی کنند باید فاصله آنها از یکدیگر 6 فیت باشد .

برای کمک به حفظ ارتباط اجتماعی با رعایت فاصله اجتماعی، به کودکان کمک کنید تا با دوستان خود تماس تلفنی یا تصویری داشته باشند.

از انجام کارهای پیشگیرانه روزانه فرزند خود مانند شستن دستها با آب و صابون، اطمینان حاصل کنید اگر کودکانتان یکدیگر را بصورت گروهی خارج از مدرسه ملاقات کنند، ممکن است هر فرد در خطر ابتلا به بیماری قرار گیرد.

اگر برنامه سفر غیرضروری داشتید، در برنامه مسافرت خود تجدید نظر کنید و به زمان دیگری موکول نمایید.

اطلاعات درباره کووید 19 در کودکان تا حدی محدود است . اگر چه کودکان میتوانند به سایر افراد از جمله افراد مسن و افرادی که دارای شرایط پزشکی جدی هستند و در خطر ابتلا به بیماری هستند انتقال دهند، اما طبق اطلاعات کنونی، علائم کووید 19 در کودکان خفیف است.

چگونه در زمان تعطیلی مدارس، به کودکان در ادامه یادگیری دروس کمک کنیم؟

با مدرسه فرزندتان در ارتباط باشید :

  • بسیاری از مدارس بصورت آنلاین به کودکان درس میدهند ( یادگیری مجازی ). تکالیف مدرسه را مرور کنید و به فرزندتان در تعیین شیوه ای قابل قبول در تکمیل دروس کمک کنید. در ابتدا شاید لازم باشد کودک خود را در روشن کردن دستگاهها، خواندن دستورالعملها و تایپ پاسخها یاری دهید.
  • چاشها را با مدرسه درمیان بگذارید. اگر با مشکلاتی در تکنولوژی و برقراری ارتباط مواجه شدید یا در صورتیکه فرزندتان برای تکمیل تکالیف به مشکل برخورد کرد به مدرسه اطلاع دهید.

برای یادگیری فرزندتان در منزل، برنامه ای روال ایجاد کنید اما قابل اجرا باشد:

  • از شنبه تا پنجشنبه ، برنامه ثابتی برای خوابیدن و بیدار شدن داشته باشید.
  • برای یادگیری، وقت آزاد، اسنکها و غذاهای سالم و فعالیتهای بدنی روزی را در نظر بگیرید.
  • اجازه دهید برنامه انعطاف پذیر باشد. سازگاری در برنامه روزانه بسیار خوب است.

 به الزامات و تعدیل نیازها طبق گروه سنی کودک توجه داشته باشید :

  • برای پیش دبستانی ها و راهنمایی ها،  تغییر شرایط و ماندن در منزل متفاوت خواهد بود. با فرزند خود درباره انتظارات و نحوه ی مدیریت آنها در خانه ماندن در مقابل بیرون بودن صحبت کنید.
  • به راههایی که کودک میتواند بدون وقت گذاشتن حضوری، با دوستانش در ارتباط باشد توجه کنید.

به دنیال راههایی برای لذت بخش کردن یادگیری باشید:

  • فعالیتهای مناسب و مفید نظیر پازل، نقاشی، طراحی و ساختن چیزها برای فرزندتان درنظر بگیرید.
  • همچنین، بازی مستقل میتواند جایگزین یادگیری ساختاری شود بطور مثال،.کودکان را تشویق به ساختن قلعه با ورقه یا تمرین شمارش با جمع آوری بلوک کنید.
  • با نوشتن ناامه به اعضای خانواده، دست خط و دستور زبان را تمرین کنید. این روش، راهی بسیار عالی برای ارتباط داشتن و محدود کردن ارتباط رو در رو است.
  • با فرزند خود برای مستندسازی این زمان، یک ژورنال را شروع کنید و درباره تجربه مشترک بحث کنید.
  • در صورتیکه کتابخانه محلی شما دارای مناسبتهای مجازی است از کتابهای صوتی استفاده کنید.

 

 

عضویت در خبرنامه